wtorek, 13 czerwca 2017

Jeszcze bardziej nieprzejrzysty formularz SBO 2018

Ponieważ dawno nie pisałem, a wypada w końcu coś napisać, a żeby było szybciej, zrobię „autoplagiat”. Wyprzedzając jeszcze postscriptum - brak nowyc postów wynika m.in z tego, że jestem zajęty kompletowaniem wniosku do SBO 2018 na tytułowym formularzu :)

Zanim zaczęła się edycja SBO 2017 do urzędu wysłałem swoje uwagi nt. nieprzejrzystego formularza, który co edycję jest narzucany przez urzędników. Zaproponowałem im nawet projekt bardziej przejrzystego formularza. Wtedy urzędnicy, jak to mają wpisane w swój standard, mówiąc potocznie olali to i wyrzucili do kosza. Na inne słowa nie ma się co silić… W tej edycji SBO 2018 także uważają, że ten ich formularz to szczyt ergonomii i nie potrzeba go poprawiać.

Teraz ww. „autoplagiat”, bo po co się powtarzać, jak można zacytować.
    II Ergonomia formularza zgłoszeniowego zadania
    Poprzednio formularz z opisem zadania był „zaprojektowany” z punktu widzenia urzędników oraz autorów zadań, których łącznie jest około kilkuset. Istotniejsza powinna być tu jednak łatwość i szybkość w uzyskaniu dokładniejszych informacji przez głosujących, których jest ok. kilkudziesięciu tysięcy. Co ważne, nieprzejrzysty formularz nie zachęca mieszkańców do bliższego zapoznania się ze szczegółami zadań.
    Dotychczas jednak głosującym przedstawiało się formularz, którego już cała pierwsza strona była „zmarnowana” na zgody wyrażane przez autorów zadania. Oczywiście w żaden sposób informacje te nie były przydatne głosującym. Podobnie na kolejnych stronach prezentowanych było szereg instrukcji dla autorów zadań, które utrudniały odnalezienie istotnych informacji (wprowadzając tzw. szum informacyjny). Trudności te potęgowało przeglądanie przez głosujących kilku formularzy jednocześnie. Tak istotne informacje, jak koszt zadania odnaleźć można było dopiero na dole ostatniej 4 strony
    [ALE UWAGA. W SBO 2018 JEST TO PRZESUNIĘTE JUŻ NA 5 STRONĘ!]

    W celu poprawienia przejrzystości formularza wszelkie instrukcje oraz wyrażane przez autora zgody, najlepiej byłoby przenieść na koniec tego formularza lub wydzielić je do odrębnego dokumentu. Taki zabieg powinien znacząco poprawić przejrzystość, a jednocześnie nie powinien istotnie utrudnić wypełnienia formularza autorom składanych wniosków, od których zresztą należy mieć wyższe wymagania niż od przeciętnego glosującego mieszkańca (jako że wnioski autorów dotyczą wydatków budżetowych). Przykładowe rozwiązanie przedstawiono na końcu tego dokumentu.

    Dodatkowo w sytuacji złożenia przez mieszkańców formularzy w wersji papierowej, najlepiej byłoby, jeśliby przed rozpoczęciem głosowania, zostały one przepisane i udostępnione w wersji elektronicznej.”

    Źródło / link: Wysłane do urzędu miasta Szczecina: Propozycje zmian, spostrzeżenia i opinie na temat Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego [2015→2016], Adam Kopciński-Galik, Szczecin, marzec 2016
Teraz w SBO 2018 mamy kolejny, ale jeszcze bardziej niż w ub. roku nieprzejrzysty formularz (urzędnicy dopisali do niego następną serię oświadczeń i podpisów). Standardowo nadal nie ma w nim numeracji stron, że o wyrównywaniu tekstu setkami spacji nie wspomnę… Mogłoby się wydawać, że urzędnicy jednak zastosowali się do mojej ostatniej ww. cytowanej uwagi tzn. aby formularze były tylko w wersji elektronicznej. Nic bardziej mylnego. Otóż urzędnicy teraz po przesłaniu formularza elektronicznie, potem żądają jeszcze ponownego wypełnienia tymi samami treściami kilkunastu rubryk w formularzu internetowym! Nie ma co próbować rozumieć logiki urzędników… Poniżej zrzuty obecnego wzoru (po kliknięciu powiększają się).



A oto wzór który zasugerowałem urzędnikom w SBO 2017, który został i wtedy i teraz zlekceważony, jako że oczywiście lepsze jest wrogiem dobrego.


A poniżej jeszcze jest formularz z budżetu obywatelskiego w Kielcach. Prosty, przejrzysty, krótki. Mieszkańców interesują tylko 3 punkty, a nie żadne oświadczenia i zgody. Na końcu miejsce na dowolne załączniki. W Szczecinie NIEDASIE. Na stronie https://budzetobywatelski.kielce.eu/ można dodatkowo pobrać prostą instrukcję wypełnienia formularza oraz dowiedzieć się wielu innych ciekawych rzeczy o kieleckim budżecie, których nie znajdziemy w dużo większym Szczecinie.



PS. Pamiętam też o zaległym poście o ewaluacji, którego zacząłem, ale przerwałem w 80%.

Bowiem zgodnie z zasadą Pareto, właściwie z jej skonkretyzowanym zastosowaniem: 80% treści posta powstaje w 20% czasu, tzn. że dalsze 20% treści wymaga… poświęcenia 80% czasu… Dlatego go nie skończyłem.

No i mam dość dużo innych spodziewanych i niespodziewanych prywatnych spraw na głowie.

A ze spraw publicznych najważniejszy jest aktualnie jeden projekt zadania, które w tej edycji zgłoszę do SBO. Na 2 zadanie nie starczy mi chyba już siły… chyba, że napiszę je bardzo ogólnikowo maks. 10 zdań :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz